STK na motocykel. Ide o jednu z povinností, ktorú majú motorkári spoločnú s majiteľmi áut. Poďme si teda povedať, čo všetko obnáša tento proces a ako sa naň pripraviť.

O povinnosti mať STK a emisnú kontrolu na motorku vraví istá vyhláška. Konkrétne Vyhláška č.č. 578/2006 Z. z.. doplňujúca podrobnosti zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách. Okrem iného hovorí aj o tom, ako často treba chodiť s motocyklom na STK.

Pre väčšinu motocyklistov sú podstatné dve kategórie. L1 a L3.

  • L1 – ide o dvojkolesové vozidlá so zdvihovým objemom nepresahujúcim 50 cm3,  maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla je rovná alebo menšia ako 45 km/h a v prípade elektromotoru nie je najväčší trvalý menovitý výkon väčší ako 4 kW. Hovoríme teda o tzv. malých motocykloch. Tie chodia na STK v lehote štyroch rokov po prvom prihlásení, následne každé štyri roky.
  • L3 – patria sem všetky dvojkolesové vozidlá, ktoré majú zdvihový objem motora presahujúci 50 cm3 a maximálnu konštrukčnú rýchlosť väčšiu ako 45 km/h. V tomto prípade je potrebné navštíviť STK pri prvom prihlásení po štyroch rokoch, následne každé dva roky.

Koľko stojí STK na motorku?

Cena STK na motocykel je individuálna. Každé pracovisko si stanovuje cenu podľa seba. Štandardne sa však poplatok za vykonanie technickej kontroly na motorke pohybuje od 20 do 40€.

Treba na motorku aj emisnú kontrolu?

Doteraz sme spomínali iba návštevu stanice technickej kontroly. Ako je to však s emisnou kontrolou? Treba ju vôbec? Máme pre vás dobrú správu. Podľa súčasne platných zákonov na motorku nepotrebujete emisnú kontrolu.

Pokuta za neplatnú STK na motorku vás môže vyjsť poriadne draho

STK na motocykel neradno podceňovať. Pravidelná kontrola technického stavu pomáha majiteľom držať motorku v dobrej fyzickej kondícii. Vďaka tomu je šanca na dopravnú nehodu spôsobenú zlým technickým stavom podstatne nižšia. Zároveň je tu však aj druhý faktor.

Pokiaľ vám vyprší platnosť STK, nevyhnete sa pokute. Prvých pätnásť dní od udelenia pokuty máte možnosť zaplatiť “iba” 55€. Ide o tretinu z celkovej sumy. Pokiaľ však tento termín prešvihnete, budete musieť zaplatiť plnú sumu vo výške 165€.

Druhou možnosťou je dočasné odhlásenie vozidla. Vďaka tomuto kroku dokážete na určitý čas odhlásiť motorku z centrálneho registra evidencie vozidiel. V takom prípade síce nemôžete motocykel využívať na cestných komunikáciách, no zároveň máte čas zobrať motorku na STK (resp. ju dať po technickej stránke dokopy).

Tip od nás

Pokiaľ nechcete zabudnúť na blížiaci sa termín STK, máme pre vás jeden tip. Existuje totiž Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Po prihlásení sa do tohto systému cez EČV a “techničáku” dostanete možnosť nastaviť si pripomenutie termínu technickej (a emisnej kontroly v prípade ostatných vozidiel) kontroly cez e-mail alebo sms.

Pred kontrolou nezabudnite motorku dobre pripraviť

Dobrý technický stav je ten najlepší predpoklad úspešného absolvovania STK. Nakoľko si väčšina motorkárov prejde týmto procesom raz za dva roky, nezaškodí si zopakovať, na čo všetko si dať pozor.

  • Výfuk – nejeden motorkár túži po tom, aby jeho motocykel vydával poriadny zvuk (hluk). Použitie nesprávnych dielov alebo nadmerný hluk sa vám však môžu stať počas STK osudným.
  • Pneumatiky – ich dobrý technický stav a dostatočný dezén je na motorkách ešte dôležitejší ako pri autách. Dbajte nato, aby hĺbka dezénu nebola menšia ako 1,6 mm
  • Viditeľnosť registračnej značky – dobre viditeľné značky sú taktiež dôležité pre úspešné absolvovanie STK
  • Osvetlenie – dbajte na dobrý stav osvetlenia motocykla. Všetky svetlá musia byť funkčné a v dobrom stave. Kryt osvetlenia nesmie byť špinavý ani poškodený.
  • Spätné zrkadlá – opäť jeden z dôležitých bezpečnostných prvkov na motorke. Aj preto je tejto časti venovaná zvýšená pozornosť pri STK. Postarajte sa preto o to, aby boli čisté a v dobrom stave.
  • Vystupujúce časti – ak máte na motorke namontované veľké kufre alebo padacie rámy, radšej ich pred návštevou STK odmontujte. Ostré a vyčnievajúce časti môžu robiť nemalé problémy.

Autor

Komentáře nejsou povoleny.